Knjigovodstvo opredmetenih in neopredmetenih dolgoročnih sredstev vrednostno zajema in izkazuje poslovne dogodke, ki vplivajo na stanje teh sredstev.
Opredmetena OS so stvari:
Neopredmetena dolgoročna sredstva so razpoznavna nedenarna sredstva, ki pravilom fizično ne obstajajo.
Razdelimo jih na dolgoročne aktivne časovne razmejitve, dolgoročno odložene stroške razvijanja, premoženjske pravice, usredstvena stroške naložb v tuja OS, terjatve za predujme iz naslova vlaganj v neopredmetena sredstva.
Vrste:
V okviru OS se vodijo tudi OS, ki so pridobljena na podlagi finančnega najema. Pri opredelitvi finančnega najema morajo biti izpolnjeni naslednji pogoji:
Evidence OOS in neopredmetenih OS so analitične evidence, register OS pa uvrščamo med druge pomožne evidence. Vodenje registra OS je obvezno.
Knjigovodska listina je pisno pričevanje poslovnega dogodka v zvezi s pridobitvijo, odtujitvijo, amortizacijo OOS ter neopredmetenih OS ( prejeti račun ali pogodba o nakupu oz. prodaji OS).
Po predpisih o DDV mora zavezanec v svojem knjigovodstvu zagotoviti vse podatke potrebne za pravilno in pravočasno obračunavanje in plačevanje DDV. Pravila pri izkazovanje višine DDV:
V poslovnih knjigah ločeno izkazujemo OS v fazi pridobivanja in OS v uporabi. Izkazujemo jih v EKN v:
Med opredmetena OS uvrščamo tudi drobni inventar – to je opredmeteno OS, katerega posamična nabavna vrednost ne presega 500 €, doba trajanja pa je večja ali enakemu letu. Kadar stvari drobnega inventarja posamično ne presegajo 500 €, vendar življenjska doba ni daljšo od 1 leta, pa se lahko razporedijo med material. Opredmetena OS lahko razvrščamo med opremo ali DI po sodilu istovrstnosti, ki se uporablja za nove nabave. Neopredmetena sredstva do 500 € se lahko štejejo kot strošek ob nastanku.
V javnem sektorju moramo opredmetena in neopredmetena OS obvezno vrednotiti po modelu nabavne vrednosti oziroma ocenjene vrednosti, če nabavna vrednost ni znana. V dejanski nabavni vrednosti so zajeti fakturna cena in vsi odvisni stroški, ki so nujno potrebni za usposobitvijo OS za uporabo (stroški prevoza, montaže, DDV, dajatev,..). Obresti, ki se nanašajo na kredite, s katerimi je bilo OS pridobljeno, se ne vštevajo v nabavno vrednost. Nabavna vrednost se v JS ne sme razporediti na njegove sestavne dele, kot je to v gospodarstvu.
DI, ki se evidentira v sklopu OS – na skupini 04 (kto 041) se v skladu z 45. čl. Zakona o računovodstvu odpiše enkrat v celoti (100 %) in sicer ob nabavi.
Med DI uvrščamo: pisarniške pripomočke, priročna orodja, okrasne predmete, ter vse drugo opremo, za katero se predvideva, da je življenjska doba daljša od 1 leta.
V skladu s spremembo Pravilnika o enotnem kontnem načrtu 58/2010 izkazujemo:
Nabavno vrednost stavb in gradbenih objektov sestavljajo v skladu s SRS 1 stroški njihovega nakupa in zajemajo:
V nabavno vrednost pa se ne smejo šteti :
Izkazujemo na kontu 980 in predstavlja povečanje za:
Zmanjšanje pa predstavlja:
Popis urejajo različni predpisi, odvisno za katero vrsto zavezanca za popis gre. Gospodarske družbe in podjetniki so dolžni popis opraviti skladno z Zakonom o gospodarskih družbah (ZGD-1) in Slovenskimi računovodskimi standardi (SRS 2016). Za gospodarske javne službe ureja popis Zakon o gospodarskih javnih službah (ZGJS) (Uradni list RS, št. 32/93 do 127/06). Proračunski uporabniki morajo spoštovati določila Zakona o računovodstvu (ZR) (Uradni list RS, št. 23/99 do 30/02).
Popis sredstev in obveznosti do virov sredstev so dolžni opraviti zavezanci, navedeni v prejšnjem odstavku, najmanj enkrat na leto – redni letni popis. Za lastne potrebe pa lahko opravljajo tudi izredne popise med letom. Rednega letnega popisa niso dolžna opraviti podjetja, ki so v stečajnem ali likvidacijskem postopku. Ta podjetja opravijo popis na začetku in koncu stečajnega ali likvidacijskega postopka.
Za izvedbo popisa je odgovorno poslovodstvo. Pooblaščena oseba družbe izda sklep o izvedbi rednega letnega popisa, v katerem določi:
Popisno komisijo praviloma sestavljajo predsednik in najmanj dva člana. Člani popisne komisije ne morejo biti osebe, ki so materialno odgovorne za posamezno vrsto sredstev ali virov sredstev, ki so predmet popisa, prav tako ne osebe, ki nadzorujejo finančno in materialno poslovanje.
Naloge popisne komisije so predvsem količinski popis sredstev in virov sredstev, vpisovanje dobljenih rezultatov v popisne pole, primerjava popisanih vrednosti s knjigovodskimi in ugotavljanje popisnih razlik. Pri vpisovanju knjigovodskih podatkov je pomembno, da se upoštevajo vse količinske in vrednostne spremembe od datuma dejanskega popisa do datuma, ki je določen za popis. Popisna komisija mora v predpisanem roku sestaviti poročilo o popisu, v katerem navede vse razlike med dejanskim in knjigovodskim stanjem, opiše razloge za nastale razlike in predlaga način njihove odprave. Popisne razlike se lahko odpravijo v breme podjetja ali v breme odgovorne osebe, odvisno od vzroka nastanka razlik (kalo, malomarno ravnanje, narava blaga, kraja, ...). Zaželeno je, da popisna komisija pripravi tudi priporočila za izboljšanje stanja.
Popis je potrebno izvesti najkasneje do 31. januarja oziroma do roka, predpisanega v internih aktih . V 32. členu pravilnika je določeno, da je za pripravo in izvedbo rednega letnega popisa pristojna finančna služba proračunskega uporabnika, ki mora na podlagi 34. člena pravilnika pripraviti navodila za popis. Kajti potrebno je upoštevati načelo ločenosti evidence od izvajanja poslov: to načelo zahteva, da poslov ne sme evidentirati oseba, ki jih opravlja; naloge vodje računovodstva so predvsem informativne narave, popis pa je opravilo, ki sodi med izvajalne funkcije.
Priprava na popis
Pred popisom je potrebno izločiti zastarela in poškodovana sredstva. Ločiti je potrebno tudi tuja in lastna sredstva. Pri osnovnih sredstvih je potrebno urediti register osnovnih sredstev in ga uskladiti z glavno knjigo. Odgovorni morajo pridobiti tudi vso manjkajočo dokumentacijo za sprejem in oddajo sredstev in sredstva ustrezno razvrstiti. Šele nato se pripravijo popisni listi. Popisnim komisijam pa se morajo zagotoviti tudi posebni pripomočki, če so le-ti potrebni za izvedbo popisa. Prav tako pa se v specifičnih primerih lahko zagotovijo ustrezni strokovnjaki s posebnim znanjem, brez katerega popis v nekaterih primerih ne bi bil mogoč.
Poročilo o popisu
S pripravo in oddajo poročila o popisu se zaključi delo popisnih komisij. Vodja popisa pripravi še končno poročilo o popisu – elaborat, ki vsebuje tudi mnenja in pojasnila o ugotovljenih razlikah. Prav tako mora poročilo vsebovati predloge za odpravo ugotovljenih razlik, predloge knjiženja in predloge ukrepov ter izboljšav, da do razlik v naprej več ne bo prihajalo. Poročilo o popisu je potrebno obravnavati na ustreznih organih družbe, kjer se sprejmejo tudi obvezujoči sklepi za odpravo ugotovljenih razlik in za preprečevanje nepravilnosti, napak in odtujevanj v nadaljnjem poslovanju.
Čas popisa
Posredni proračunski uporabniki morajo popis opraviti na koncu poslovnega leta (in sicer na dan 31. december), kar pomeni, da nimajo možnosti izbire časa izvedbe (39. čl. Zakona o računovodstvu).
Obdavčitev popisnih razlik
Popisne razlike so predmet obdavčitve z DDV, pa tudi z DDPO.
Obravnava popisnih razlik po DDPO:
Obravnava popisnih razlik po ZDDV:
ZDDV-1 določa, da se za dobavo blaga, opravljeno za plačilo, šteje uporabo blaga, ki je del poslovnih sredstev davčnega zavezanca, za zasebne namene ali za zasebne namene njegovih zaposlenih, brezplačna odtujitev tega blaga ali kakršna koli uporaba blaga za druge namene, kot za namene opravljanja njegove dejavnosti, če je za to blago ali sestavine tega blaga izkoristil pravico do celotnega ali delnega odbitka DDV. Davčna obveznost nastane v obdobju, v katerem je opravljena taka dobava (7. čl. ZDDV-1).
Davčna osnova: nabavna cena zadevnega ali podobnega blaga brez DDV (oziroma LC v trenutku porabe).
Za kakršno koli uporabo blaga za druge namene (ne za opravljanje dejavnosti) veljajo tudi primanjkljaji.
V skladu z določili 17. člena Pravilnika o izvajanju Zakona o davku na dodano vrednost (P-ZDDV-1) primanjkljaj blaga velja za promet blaga v skladu s 7. členom ZDDV-1, razen če gre za:
Za obračun DDV od primanjkljaja opreme je pomembno, kdaj je bila oprema (ali drugo osnovno sredstvo) nabavljena: ali v ureditvi DDV ali še v ureditvi prometnega davka.
Osnovno sredstvo je nabavljeno v ureditvi DDV (po 1. juliju 1999): |
Osnovno sredstvo je nabavljeno še v ureditvi prometnega davka (pred 1. julijem 1999): |
• od primanjkljaja opreme se obračuna DDV, če je davčni zavezanec za to opremo uveljavil odbitek DDV, v celoti ali deloma; • če se ugotovi primanjkljaj opreme, pri nabavi katere ni bil odbit DDV, se DDV ne obračuna. Davčna osnova: nabavna vrednost istovrstne rabljene opreme na trgu (36/2 ZZDV-1 govori o vrednosti blaga v trenutku uporabe). |
• od primanjkljaja opreme se obračuna DDV (če so izpolnjeni pogoji iz 7. čl. ZDDV-1, v povezavi s 183. čl. P-ZDDV-1), in sicer od vrednosti, ki bi jo manjkajoča oprema dosegla na trgu; • kot odbitni DDV pa se sme upoštevati znesek, ki se izračuna tako, da se na zadnjo ugotovljivo knjigovodsko vrednost uporabi preračunano stopnjo prometnega davka, ki je bil dejansko plačan ob nabavi opreme. |
Zavod, ki ima pravico do delnega odbitka DDV, ob ugotovitvi primanjkljaja obračuna DDV od celotne vrednosti osnovnega sredstva! Zavod za primanjkljaj bremeni zaposlenega (DDV se obračuna kot pri prodaji! – DDV se obračuna po predpisani stopnji od zaračunane vrednosti). |
Primer knjiženja -- primanjkljaj opreme, nabavljene z DDV (delni odbitek DDV -- 10 odstotek)
NV |
1.200,00 |
DDV (22 %) |
216,39 |
NC |
983,61 |
10 % odbitek DDV |
21,64 |
Tržna vrednost opreme |
700,00 |
NV opreme |
1.178,36 |
DDV, ki ga organizacija ne sme odbiti |
194,75 |
PV (opremo se je uporabljalo dve leti in pol) |
588,36 |
SRS (nevračljive dajatve povečujejo nabavno vrednost opredmetenega osnovnega sredstva) |
|
Obveznost DDV se obračuna od tržne vrednosti manjkajoče opreme (22 % od 700) |
154,00 |
DDV, ki si ga ob nakupu ne smemo odbiti (194,75 evra), lahko v obdobju popravkov (pet let) popravimo (povečamo) za polovico, ker je primanjkljaj nastal na polovici obravnavanega petletnega obdobja |
97,38 |
zap. št. |
Vsebina |
konto |
v breme |
v dobro |
Sa |
Začetno stanje |
|||
- oprema |
040 |
1.178,36 |
||
-PV zaradi AM |
050 |
588,36 |
||
1. |
Knjiženje primanjkljaja |
|||
- prevrednotovalni poslovni odhodki |
720 |
588,36 |
||
- PV zaradi AM |
050 |
588,36 |
||
2. |
||||
- PV zaradi AM |
050 |
1.178,36 |
||
- oprema |
040 |
1.178,36 |
||
3. |
Obračun DDV od primanjkljaja |
|||
- prevrednotovalni poslovni odhodki |
720 |
154,00 |
||
- obveznost za DDV |
260 |
154,00 |
||
4. |
Popravek odbitka DDV |
|||
- kratkoročne terjatve za odbitni DDV |
160 |
97,38 |
||
- prevrednotovalni poslovni odhodki |
720 |
97,38 |
Popis opredmetenih osnovnih sredstev
Za uničena ali poškodovana osnovna sredstva, za katera še ni bil podan predlog za odpis, popravilo ali uničenje, tak predlog poda popisna komisija.
Uničena ali poškodovana opredmetena osnovna sredstva po ZDDV:
Uničena ali poškodovana osnovna sredstva (predlog za odpis poda popisna komisija):
Inventurna komisija je v osnovni šoli ugotovila primanjkljaj zalog materiala v vrednosti 900,00 evrov. Tržna vrednost primerljivega materiala je 1.000,00 evrov.
Kategorija | Konto | Debet | Kredit | |
---|---|---|---|---|
1 | Inventurni primanjkljaj | |||
Prevrednotovalni poslovni odhodki | 460 | 900 | ||
Zaloge materiala | 310 | 900 | ||
2 | Evidenčno knjiženje* | |||
Izdatki za blago in storitve | 402 | 220 | ||
Evidenčni promet odhodkov in drugih izdatkov uporabnikov določenih uporabnikov enotnega kontnega načrta | 499 | 220 |
*1.000,00 evro x 22 / 100 - obračun in plačilo obračunanega davka na dodano vrednost
Osnovna šola je ob letnem inventurnem popisu ugotovila, da mora odpisati 600,00 evrov materiala, ki je bil odpeljan na odpad. Knjigovodska in tržna vrednost sta enaki.
Kategorija | Konto | Debet | Kredit | |
---|---|---|---|---|
1 | Inventurni primanjkljaj | |||
Prevrednotovalni poslovni odhodki | 460 | 600 | ||
Zaloge materiala | 310 | 600 | ||
2 | Evidenčno knjiženje* | |||
Izdatki za blago in storitve | 402 | 132 | ||
Evidenčni promet odhodkov in drugih izdatkov uporabnikov določenih uporabnikov enotnega kontnega načrta | 499 | 132 |
*obračun davka na dodano vrednost od tržne vrednosti
Mestna občina je ob letnem inventurnem popisu ugotovila primanjkljaj materiala, ki je iz naslova kala v vrednosti 1.000,00 evrov. Letna nabava materiala je 200.000,00 evrov in zakonsko dovoljen kalo je 2-odstotni. Dejanski kalo ob inventurnem popisu je 5.000,00 evrov.
Kategorija | Konto | Debet | Kredit | |
---|---|---|---|---|
1 | Inventurni primanjkljaj | |||
Prevrednotovalni poslovni odhodki | 460 | 1.000,00 | ||
Zaloge materiala | 310 | 1.000,00 |
Mestna občina je ob letnem inventurnem popisu ugotovila primanjkljaj materiala, ki je iz naslova kala v vrednosti 3.000,00 evrov. Letna nabava materiala je 200.000,00 evrov in zakonsko dovoljen kalo je 2-odstotni. Dejanski kalo ob inventurnem popisu je 3.000,00 evrov.
Kategorija | Konto | Debet | Kredit | |
---|---|---|---|---|
1 | Inventurni primanjkljaj | |||
Prevrednotovalni poslovni odhodki | 460 | 3.000,00 | ||
Prevrednotovalni poslovni odhodki | 310 | 3.000,00 | ||
2 | Obračun davka na dodano vrednost | |||
Prevrednotovalni poslovni odhodki | 231 | 220 | ||
Prevrednotovalni poslovni odhodki | 460 | 220 | ||
3 | Evidenčno knjiženje* | |||
Izdatki za blago in storitve | 402 | 220 | ||
Evidenčni promet odhodkov in drugih izdatkov uporabnikov določenih uporabnikov enotnega kontnega načrta | 499 | 220 |
*1.000,00 evrov x 22 / 100 - obračun in plačilo davka na dodano vrednost od presežka dovoljenega kala materiala
Osnova za izvedbo popisa je izpis iz registra OS:
Popisna komisija preverja: obstoj OS, njegovo stanje (uporabno, neuporabno, poškodovano ipd.), ustreznost lokacije, nečitljivost inventarnih številk. Popiše se tudi opremo, dano v osebno uporabo („na reverz");
Uničena ali poškodovana OS (predlog za odpis poda popisna komisija):
odpis OS ni zavezan k obračunu DDV, saj ne gre za primanjkljaj in pri tem ni pomembno, kdaj je bilo OS nabavljeno (pred uvedbo DDV ali po njej);
smiselno je, da zavod zagotovi listine, ki dokazujejo, da je bilo uničenje dejansko opravljeno, npr. potrdilo o prevozu (OS se iz poslovnih knjig izločijo ob DEJANSKEM UNIČENJU);
če je OS uničeno in bo odpisano, a je bilo nabavljeno z DDV, ki je bil upoštevan kot odbitni, in sicer pred koncem obdobja, določenega v 69/2 ZDDV-1 (oprema 5 let, nepremičnine 20 let), prav tako ni potreben popravek odbitka V DDV
Obdavčitev popisnih razlik
Popisne razlike so predmet obdavčitve z DDV-1 pa tudi z DDPO.
Obravnava popisnih razlik z vidika DDPO
ni posebnosti oziroma novosti;
primanjkljaj je davčno priznan odhodek, če ne gre za zasebno (po)rabo, ki ni skladna z običajno poslovno prakso.
Za dobavo blaga se šteje, če davčni zavezanec blago, ki je del njegovih poslovnih sredstev, uporabi v zasebne namene ali v zasebne namene zaposlenih, odtuji brezplačno ali kakor koli uporabi za druge namene (primanjkljaj), ne za opravljanje dejavnosti (le če je od tega blaga v celoti ali deloma izkoristil pravico do odbitka DDV).
Primanjkljaj se šteje za promet blaga, razen če gre za primanjkljaj (in uničenje):
zaradi višje sile, zaradi tatvine (pogoj -- policijski zapisnik);
ki je neločljivo povezan s procesom izdelave in predelave blaga;
iz naslova priznanega kala, razsipa, razbitja in okvare blaga, ki sta neločljivo povezana s skladiščenjem in prevozom blaga, v dejanskem obsegu, ki pa ne sme biti večji od običajnega, ki ga določi strokovno združenje.
Davčno osnovo predstavlja nabavna cena blaga v trenutku uporabe.
Davčna obveznost nastane v obdobju, v katerem je opravljena taka dobava blaga.
Roki izvedbe popisa 2022 so naslednji:
Izvedba popisa (poročanje 31. 12. 2022) | Določeni uporabniki |
---|---|
(javni zavodi, javne agencije in ostali PPU ter druge osebe javnega prava, ki niso PPU in upoštevajo določbe ZR) | |
Izvedba popisa (likvidacija popisnih razlik) | 31.12.2022 |
Obračun DDV: | do 20. 1. 2023 |
- za davčne zavezance, ki imajo dobave v EU | do 31. 1. 2023 |
- za davčne zavezance, ki nimajo dobav v EU | |
Obračun DDPO | 31.03.2023 |
- FURS | Zaradi vključenosti podatkov v računovodske izkaze morajo JZ, ki so zavezanci za obračun DDPO (npr. tržna dejavnost) ta obračun pripraviti najpozneje do 28. 2. 2023 in ga elektronsko oddati do 31. 3. 2023. |
Obračun DDV od primanjkljaja opreme:
Os je nabavljeno v ureditvi DDV (po 1. 7. 1999) | OS je nabavljeno še v ureditvi prometnega davka (pred 1. 7. 1999) |
---|---|
Od primanjkljaja opreme se obračuna DDV, če je DZ za to opremo uveljavil odbitek DDV, v celoti ali deloma; | • od primanjkljaja opreme se obračuna DDV (če so izpolnjeni pogoji iz 7. čl. ZDDV-1, v povezavi s 183. čl. P-ZDDV-1), in sicer od vrednosti, ki bi jo manjkajoča oprema dosegla na trgu; |
· če se ugotovi primanjkljaj opreme, pri nabavi katere ni bil odbit DDV, se DDV ne obračuna | |
• kot odbitni DDV pa se sme upoštevati znesek, ki se izračuna tako, da se na zadnjo ugotovljivo knjigovodsko vrednost uporabi preračunano stopnjo prometnega davka, ki je bil dejansko plačan ob nabavi opreme | |
Davčno osnovo predstavlja: | |
• nabavna vrednost istovrstne rabljene opreme na trgu (36/2 ZZDV-1 govori o vrednosti blaga v trenutku uporabe) |
Zavod, ki ima pravico do delnega odbitka DDV, ob ugotovitvi primanjkljaja obračuna DDV od celotne vrednosti OS.
Če zavod za ugotovljeni primanjkljaj bremeni zaposlenega, je treba obračunati tudi DDV. Če torej posredni proračunski uporabnik za primanjkljaj bremeni zaposlenega, se na izdanem računu DDV obračuna kot pri prodaji (obračun DDV kot pri prodaji!).
Primer knjiženja -- primanjkljaj opreme, nabavljene z DDV (delni odbitek DDV -- 10%)
Nabavna vrednost opreme: 1.200,00 EUR
DDV (22 %): 216,39 EUR
Nabavna cena opreme: 983,61 EUR
10-odstotni odbitek vstopnega DDV: 21,64 EUR
Tržna vrednost opreme: 700,00 EUR
NV opreme znaša: 1.178,36 EUR
DDV, ki ga organizacija ne sme odbiti, znaša: 194,75 EUR
PV (oprema se je uporabljala dve leti in pol): 588,36 EUR - SRS (nevračljive dajatve povečujejo nabavno vrednost opredmetenega OS)
Zap. št. | vsebina | konto | v breme | v dobro |
---|---|---|---|---|
Sa | Začetno stanje | |||
- oprema | 40 | 1.178,36 | ||
-PV zaradi AM | 50 | 590 | ||
1. | Knjiženje primanjkljaja | |||
- preverednotovalni poslovni odhodki | 720 | 588,36 | ||
- PV zaradi AM | 50 | 588,36 | ||
2. | Izločitev iz evidenc (OS se iz poslovnih knjig izločijo ob DEJANSKEM UNIČENJU; OB TEM SE SESTAVI USTREZNI ZAPISNIK O UNIČENJU OZ. DRUGA USTREZNA DOKUMENTACIJA, NPR. POTRDILO O ODVOZU) | |||
- PV zaradi AM | 50 | 1.178,36 | ||
- oprema | 40 | 1.178,36 | ||
3. | Obračun DDV od primanjkljaja | |||
- prevrednotovalni poslovni odhodki | 720 | 154 | ||
- obveznost za DDV | 260 | 154 | ||
4. | Popravek odbitka DDV | |||
- kratkoročne terjatve za odbitni DDV | 160 | 97,38 | ||
- prevrednotovalni poslovni odhodki | 720 | 97,38 |
Obveznost DDV se obračuna od tržne vrednosti manjkajoče opreme (22 % od 700): 154,00 EUR
DDV, ki si ga ob nakupu organizacija ne sme odbiti (194,75 EUR), lahko v obdobju popravkov (5 let) popravi (povečamo) za polovico, ker je primanjkljaj nastal na polovici obravnavanega petletnega obdobja (97,38 EUR).
Primer knjiženja -- odpis opredmetenega osnovnega sredstva OS, ki je zavarovano zaradi naravne nesreče
Nepremično (premično) premoženje se zavaruje na način, ki je najprimernejši, praviloma za običajna tveganja (61. čl. ZSPDSLS-1).
Namenska poraba odškodnine (samo za gradnjo, nakup in vzdrževanje stvarnega premoženja občine/države).
NV 2.500,00 PV 2.000,00
SV 500,00
Odškodnina zavarovalnice:
2.000,00
zap. št. | vsebina | konto | v breme | v dobro |
---|---|---|---|---|
Sa | Začetno stanje | |||
- oprema | 40 | 2.500,00 | ||
-PV zaradi AM | 50 | 2.000,00 | ||
1. | Knjiženje primanjklaja | |||
- preverednotovalni poslovni odhodki (oz. kto 980, če se je AM pokrivala v breme vira) | 469 oz. 980 | 500 | ||
- PV opreme | 50 | 500 | ||
2. | Izločitev iz evidenc | |||
- PV opreme | 50 | 2.500,00 | ||
- oprema | 40 | 2.500,00 | ||
3.a | Prejem odškodnine | |||
- denarna sredstva na računih | 1100 | 2.000,00 | ||
- prevrednotovalni poslovni prihodki (če se je AM pokrivala v breme prihodkov) | 764 | 2.000,00 | ||
3.b | Prejem odškodnine | |||
- denarna sredstva na računih | 1100 | 2.000,00 | ||
- obveznosti za neopredmetena sredstva in OOS (če se je AM pokrivala v breme vira) | 980 | 2.000,00 |
Popis zalog:
Popisna komisija ugotavlja obstoj zalog in njihovo (ne)poškodovanost, ne pa tudi ekonomske ali tehnološke zastarelosti (ne prodajljivosti);
Pri prevrednotenju vrednosti zalog na čisto iztržljivo vrednost gre za zmanjšanje vrednosti zalog na čisto iztržljivo vrednost, kar ni predmet DDV, saj ne gre za primanjkljaj ali kalo.
Ugotovljen primanjkljaj je obdavčljiv (razen primanjkljaj tistih zalog, za katere organizacija, ki je davčni zavezanec, ni imela pravice do odbitka DDV). Davčno osnovo predstavlja tržna vrednost materiala, blaga ali surovine.
Manko zaradi kala, razbitja, razsipa in okvar
Kalo ni predmet obračuna DDV, če ne presega obsega, ki ga je kot običajnega določilo strokovno združenje v pravilniku; blago, ki mu je pretekel rok uporabnosti, organizacija vključi v izračun kala.
Primanjkljaj pri zalogi materiala
Zavod mora vsaj enkrat letno obvezno popisati zaloge materiala. Pri tem ugotovljeni presežki in primanjkljaji spreminjajo knjigovodsko stanje zalog (oziroma obveznosti do virov sredstev pri drugih uporabnikih).
Primer: popisne razlike pri zalogi materiala
Popisna komisija je ugotovila za 500 EUR primanjkljaja, ki ga vodi po nabavnih cenah (tej vrednosti mora dodati še 22 % DDV, kar znaša 110 EUR, in za 100 EUR presežka. Zgotovljeni primanjkljaj se evidentira v breme zavoda, saj poslovodstvo ne ugotavlja osebne odgovornosti posameznika za primanjkljaj.
zap. št. | vsebina | konto | v breme | v dobro |
---|---|---|---|---|
1. | Knjiženje primanjkljaja | |||
- stroški materiala/odhodki | 460 | 500 | ||
- material v skladišču | 310 | 500 | ||
2. | Obračun DDV od primanjkljaja | |||
- drugi stroški | 465 | 110 | ||
- obračunani DDV | 231 | 110 | ||
3. | Evidenčno knjiženje ob plačilu DDV | |||
- drugi operativni odhodki | 402999 | 110 | ||
- evidenčni promet odhodkov | 499 | 110 | ||
4. | Presežek materiala | |||
- stroški materiala | 460 | -100 | ||
- prevrednotovalni poslovni odhodki | 310 | 100 |