Pogosta vprašanja in odgovori v zvezi z ukrepi PKP9 na davčnem področju

15. 7. 2021

I. Pomoč za financiranje regresa za letni dopust za leto 2021

1. Kdo je upravičen do pomoči za financiranje regresa za letni dopust za leto 2021 in kakšne pogoje mora izpolnjevati?

Na podlagi prvega odstavka 27. člena Zakona o interventnih ukrepih za pomoč gospodarstvu in turizmu pri omilitvi posledic epidemije COVID-19 - ZIUPGT je upravičenec do pomoči za financiranja regresa za letni dopust za leto 2021 pravna ali fizična oseba, ki je bila vpisana v Poslovni register Slovenije do 31. maja 2021in, ki izpolnjuje vse navedene pogoje:

- na dan uveljavitve tega zakona opravlja kot glavno dejavnost ali kot dopolnilno dejavnost na kmetiji po Standardni klasifikaciji dejavnosti Uredbe o standardni klasifikaciji dejavnosti – Uredba po Prilogi I: Standardna klasifikacija dejavnosti – SKD 2008 in Prilogi II: Pojasnila k standardni klasifikaciji dejavnosti – SKD 2008 eno izmed naslednjih dejavnosti:

11.050 Proizvodnja piva (mali proizvajalec piva skladno s 77. členom Zakona o trošarinah- ZTro-1

49.392 Obratovanje žičnic

55. Gostinske nastanitvene dejavnosti (vključujoč vse poddejavnosti pod 55),

56. Dejavnost strežbe jedi in pijač (vključujoč vse poddejavnosti pod 56)

59.140 Kinematografska dejavnost

77.110 Dajanje lahkih motornih vozil v najem in zakup

77.210 Dajanje športne opreme v najem in zakup

77.340 Dajanje vodnih plovil v najem in zakup

79.110 Dejavnost potovalnih agencij

79.120 Dejavnost organizatorjev potovanj

79.900 Rezervacije in druge s potovanji povezane dejavnosti

82.300 Organiziranje razstav, sejmov, srečanj

85.510 Izobraževanje, izpopolnjevanje in usposabljanje na področju športa in rekreacije

85.520 Izobraževanje, usposabljanje in izpopolnjevanje na področju kulture in umetnosti

86.220 Specialistična zunajbolnišnična zdravstvena dejavnost - v sklopu slovenskih naravnih zdravilišč

90.010 Umetniško uprizarjanje

90.020 Spremljajoče dejavnosti za umetniško uprizarjanje

90.040 Obratovanje objektov za kulturne prireditve

91.020 Dejavnost muzejev

91.040 Dejavnost botaničnih in živalskih vrtov, varstvo naravnih vrednot

92.001 Dejavnost igralnic

93.110 Obratovanje športnih objektov

93.120 Dejavnosti športnih klubov

93.130 Obratovanje fitnes objektov

93.190 Druge športne dejavnosti

93.210 Dejavnost zabaviščnih parkov

93.292 Dejavnost smučarskih centrov

93.299 Druge nerazvrščene dejavnosti za prosti čas

- dejavnosti zaradi posledic epidemije ne more opravljati ali jo opravlja v bistveno zmanjšanem obsegu skladno s tretjim odstavkom27. člena ZIUPGT,

- ima vsaj enega zaposlenega, ki je na dan uveljavitve ZIUPGT (to je 14. 7. 2021) v obvezno pokojninsko in invalidsko zavarovanje vključen na podlagi 14. člena Zakona o pokojninskem in invalidskem zavarovanju - ZPIZ-2 in

- ni na dan 31. decembra 2019 podjetje v težavah skladno z 18. točko 2. člena Uredbe Komisije (EU) št. 651/2014 z dne 17. junija 2014 o razglasitvi nekaterih vrst pomoči za združljive z notranjim trgom pri uporabi členov 107 in 108 Pogodbe (UL L št. 187 z dne 21.6.2014, str. 1), zadnjič spremenjene z Uredbo Komisije (EU) 2020/972 z dne 2. julija 2020 o spremembi Uredbe (EU) št. 1407/2013 v zvezi s podaljšanjem njene veljavnosti in o spremembi Uredbe (EU) št. 651/2014 v zvezi s podaljšanjem njene veljavnosti in ustreznimi prilagoditvami (UL L št. 215 z dne 7.7.2020, str. 3).

2. Kakšen pogoj upada prihodkov morajo izpolnjevati upravičenci do pomoči za financiranje regresa za letni dopust?

Pomoč za financiranje regresa za letni dopust je namenjena upravičencem z upadom prihodkov zaradi posledic epidemije za več kot 20 odstotkov v letu 2021 glede na leto 2019 oziroma 2020. Če upravičenec ni posloval v celotnem letu 2019, 2020 oziroma 2021, je do pomoči upravičen tudi tisti upravičenec, ki se mu bodo povprečni mesečni prihodki leta 2021 znižali za več kot 20 odstotkov glede na povprečne mesečne prihodke v letu 2019, 2020 oziroma 2021. Če v letu 2019 in 2020 ni posloval, je do pomoči upravičen tudi tisti upravičenec, ki se mu bodo povprečni mesečni prihodki v letu 2021 znižali za več kot 20 odstotkov glede na povprečne mesečne prihodke v letu 2021 do 31. maja 2021. Če pogoj iz tega odstavka ni dosežen, mora upravičenec vrniti celotno pomoč v skladu s 30. členom ZIUPGT.

Pri izračunu upada prihodkov od prodaje se lahko upošteva prihodke od prodaje glede na povprečno število zaposlenih ali prihodke od prodaje glede na vrednost osnovnih sredstev, brez zemljišč, če je tak način upoštevanja prihodkov od prodaje za upravičenca ugodnejši.

Za upravičenca, ki ugotavlja prihodke po pravilih računovodenja, so prihodki od prodaje iz 27. člena ZIUPGT čisti prihodki od prodaje, ugotovljeni po pravilih računovodenja.

3. Kdo ni upravičen do pomoči za financiranje regresa za letni dopust?

Upravičenec ne more biti neposredni ali posredni uporabnik proračuna Republike Slovenije oziroma proračuna občine, katerega delež prihodkov iz javnih virov ali iz odstopljenih javnih virov je bil v letu 2020 višji od 70 odstotkov.

Opredelitev neposrednih in posrednih uporabnikov proračuna je v skladu s 5. in 6. točko prvega odstavka 3. člena Zakona o javnih financah - ZJF sledeča:

  1. neposredni uporabniki proračuna: državni oziroma občinski organi ali organizacije ter občinska uprava;
  2. posredni uporabniki proračuna: javni skladi, javni zavodi in agencije, katerih ustanovitelj je država oziroma občina.

Podrobneje so neposredni in posredni uporabniki proračunov urejeni v Pravilniku o določitvi neposrednih in posrednih uporabnikov državnega in občinskih proračunov - Pravilnik, in sicer:

  1. člen Pravilnika določa neposredne uporabnike državnega oziroma občinskih proračunov, ki so:
  2. državni ter občinski organi in organizacije, vključno z občinsko upravo, ki so ustanovljeni z zakonom, občinskim odlokom ali drugim pravnim aktom in
  3. ožji deli občin, ki so pravne osebe (prvi odstavek 1. člena ZJF).
  4. člen Pravilnika določa posredne uporabnike državnega ali občinskega proračuna, ki so pravne osebe:
  5. ki so organizirane v pravno organizacijski obliki javni zavod, javna agencija ali javni sklad, 2. katerih ustanovitelj in lastnik je država oziroma občine,
  6. ki izvajajo javno službo, dejavnost v javnem interesu ali druge naloge, s katerimi se izvajajo javne funkcije in
  7. ki sredstva za financiranje pridobivajo iz državnega ali občinskih proračunov, Zavoda za zdravstveno zavarovanje Slovenije ali Zavoda za pokojninsko in invalidsko zavarovanje Slovenije in drugih virov.

Kot posredni uporabniki se obravnavajo tudi Zavod za zdravstveno zavarovanje Slovenije in Zavod za pokojninsko in invalidsko zavarovanje Slovenije, javni zavodi, javne agencije ter javni skladi, katerih ustanovitelji so posredni uporabniki, samoupravne narodnostne skupnosti in Kmetijsko gozdarska zbornica ter javni zavodi, katerih ustanovitelj je Kmetijsko gozdarska zbornica.

Kot posredni uporabnik državnega ali občinskega proračuna se ne šteje pravna oseba, ki je organizirana kot delniška družba, družba z omejeno odgovornostjo, javni gospodarski zavod, ali v drugi pravnoorganizacijski obliki, čeprav ima v firmi besedo zavod, sklad ali agencija.

Uprava Republike Slovenije za javna plačila ima vzpostavljen spletni Register proračunskih uporabnikov, ki omogoča neposredni dostop do poimenskega seznama vseh proračunskih uporabnikov (zajeti vsi neposredni in posredni uporabniki proračuna na državni kot lokalni ravni), ki je dosegljiv na naslovu: https://www.gov.si/zbirke/storitve/spletni-register-proracunskih-uporabnikov-irpu/.

4. V kakšni višini se izplača pomoč za financiranje regresa za letni dopust?

Višina pomoči za financiranje regresa za letni dopust znaša 1.024 eurov na zaposlenega. Višina pomoči pa se določi v sorazmernem delu navedenega zneska, v kolikor ima zaposleni skladno z Zakonom o delovnih razmerjih - ZDR-1 pravico do regresa v sorazmernem delu.

ZDR-1 namreč v 131. členu določa, da ima delavec pravico le do sorazmernega dela regresa, če ima pravico do izrabe le sorazmernega dela letnega dopusta. Če pa ima delavec sklenjeno pogodbo o zaposlitvi s krajšim delovnim časom, ima pravico do regresa sorazmerno delovnemu času, za katerega je sklenil pogodbo o zaposlitvi, razen v primerih, ko delavec dela krajši delovni čas v skladu s 67. členom ZDR-1 (na podlagi predpisov o pokojninskem in invalidskem zavarovanju, predpisov o zdravstvenem zavarovanju ali predpisov o starševskem dopustu).

5. Za katere zaposlene in katero obdobje je upravičenec upravičen do pomoči za financiranje regresa za letni dopust?

Upravičenec je do pomoči za financiranje regresa za letni dopust za leto 2021 upravičen le za tiste delavce, ki so pri njemu zaposleni na dan uveljavitve ZIUPGT - to je na dan 14. 7. 2021.

Pomoč za financiranje regresa se določi glede na število zaposlenih vključenih v zavarovanje na podlagi 14. člena ZPIZ-2 na dan uveljavitve ZIUPGT. Upravičenec lahko torej prejme pomoč le za tiste zaposlene, ki so na dan uveljavitve ZIUPGT zaposleni pri upravičencu po eni izmed naslednjih zavarovalnih podlag: 001, 002, 013, 016, 029, 034 in 036.

6. Ali je upravičenec, ki zamuja z izplačilom regresa za letni dopust za leto 2021 upravičen do pomoči za financiranje regresa za letni dopust?

Na podlagi 131. člena ZDR-1 mora delodajalec delavcu, ki ima pravico do letnega dopusta, izplačati regres za letni dopust najmanj v višini minimalne plače. Regres se mora delavcu izplačati najkasneje do 1. julija tekočega koledarskega leta. Zgolj s kolektivno pogodbo na ravni dejavnosti se lahko v primeru nelikvidnosti delodajalca določi kasnejši rok izplačila regresa, vendar najkasneje do 1. novembra tekočega koledarskega leta.

Pomoč za financiranje regresa mora upravičenec na podlagi šestega odstavka 27. člena ZIUPGT nameniti za izplačilo regresa za zaposlene, kot jim pripada skladno z ZDR-1. Če upravičenec regresa zaposlenim ne izplača v roku, določenim v 131. členu ZDR-1, mora prejeto pomoč vrniti.

7. Kako upravičenec uveljavlja izplačilo pomoči za financiranje regresa za letni dopust?

Za izplačilo pomoči za financiranje regresa za letni dopust upravičenec preko portala eDavki FURS predloži izjavo, s katero izjavlja, da je oseba navedena v prvem odstavku 27. člena ZIUPGT in da je njegov upad prihodkov od prodaje več kot 20 odstotkov skladno s tretjim odstavkom 27. člena ZIUPGT.

Izjavo bo lahko upravičenec predložil v obdobju od 1. 9. do 30. 9. 2021 preko portala eDavki. Ko bo izjava na voljo, bo FURS obvestil zavezance prek eDavkov.

Izjave, ki ne bodo vložene v predpisani obliki in na predpisan način bo FURS zavrnil. FURS bo izplačal pomoč za financiranje regresa za letni dopust do 20. 10. 2021.

Podatki, ki jih bo upravičenec moral vpisati na izjavo, za vsakega posameznega delavca, za katerega bo uveljavljal pomoč za financiranje regresa za letni dopust so razvidni iz spodnje preglednice:

DAVČNA ŠTEVILKA (1) Davčna številka delavca, za katerega upravičenec uveljavlja pomoč
IME in PRIIMER (2) Ime in priimek delavca, za katerega upravičenec uveljavlja pomoč
URE VKLJUČENOSTI V ZAVAROVANJE NA PODLAGI DELOVNEGA RAZMERJA (3) Vpiše se ure vključenosti v zavarovanje na podlagi delovnega razmerja (v razponu med 1 do 48 ur).
POLNI TEDENSKI DELOVNI ČAS V URAH (4) Vpiše se tedenski fond ur polnega delovnega časa ki velja pri upravičencu tudi v primeru, če delavec dela krajši delovni čas. Dovoljen je razpon med 36 in 48 ur.
ZNESEK REGRESA (5) Znesek vpiše upravičenec sam. Maksimalni znesek pomoči znaša 1.024 eurov. Če ima delavec po ZDR-1 pravico do sorazmernega dela regresa, se znesek pomoči sorazmerno zniža – izračun se opravi na način (3)/(4)*1024

Primer izračuna 1: delavec je vključen v zavarovanje na podlagi delovnega razmerja za 20 ur, njegov polni tedenski delovni čas je 40 ur

20/10*1024 = 512 eur

Primer izračuna 2: delavec je vključen v zavarovanje na podlagi delovnega razmerja za 10 ur, njegov polni tedenski delovni čas je 40 ur

10/40*1024 = 256 eur

  1. Kako upravičenec popravi oz. stornira izjavo NF-SubvMP za posamezno mesečno obdobje?

V primeru, ko upravičenec ugotovi, da že vložena izjava ni bila izpolnjena pravilno (prvotno so bili vpisani nepravilni podatki) mora predložiti popravek izjave z uporabo vrste dokumenta – P (popravek). V popravku upošteva vse zaposlene, tako da dodaja oz. popravlja podatke (dovoli se brisanje vrstic).

Izjava za posamezno mesečno obdobje se lahko popravlja večkrat in vedno se popravlja zadnja vložena izjava. Veljavna je zadnja vložena izjava. Vlaganje popravkov je mogoče le do 30. 9. 2021.

2. V katerem primeru mora upravičenec vrniti prejeto pomoč za financiranje regresa za letni dopust?

Prvi odstavek 30. člena ZIUPGT določa, da mora upravičenec, ki je uveljavil pomoč za financiranje regresa za letni dopust in je naknadno ugotovil, da je zahteval previsok znesek pomoči (npr. zaradi prenehanja delovnega razmerja tekom koledarskega leta), o tem obvestiti FURS najpozneje do 31. decembra 2021, in vrniti znesek prejete pomoči v 30 dneh od vročitve odločbe. Po poteku roka za plačilo do plačila, se upravičencu obračunavajo zakonske zamudne obresti po Zakonu o predpisani obrestni meri zamudnih obresti – ZPOMZO-1.

Drugi odstavek 30. člena ZIUPGT določa obveznost upravičenca, ki je uveljavil pomoč za financiranje regresa za letni dopust in je naknadno ugotovil, da ni izpolnjeval pogojev za njeno pridobitev, da o tem obvesti FURS najpozneje do roka za predložitev obračuna davka od dohodkov pravnih oseb za leto 2021 oziroma za obdobje, ki vključuje podatke za obdobje drugega polletja 2021, oziroma do roka za predložitev obračuna davka od dohodkov iz dejavnosti za leto 2021 oziroma do roka za predložitev končnega obračuna po prenehanju subjekta, in vrne znesek prejete pomoči v 30 dneh od vročitve odločbe. Po poteku roka za plačilo do plačila, se upravičencu obračunavajo zakonske zamudne obresti po ZPOMZO-1.

Če obveznost iz naslova vračila prejete pomoči ne bo plačana v predpisanem roku, bo prisilno izterjana. Izvršbo opravi FURS po določbah zakona, ki ureja davčni postopek.

Izjava, s katero bo upravičenec seznanil FURS, da mora vrniti prejeto pomoč bo na voljo na eDavkih, o čemer bodo obveščeni preko portala eDavki.

Z 48. členom ZIUPGT so določene globe za prekršek upravičenca in njegove odgovorne osebe (v razponu od 600 do 30.000 eurov), če ne obvesti FURS o naknadni ugotovitvi previsoko zahtevanega zneska pomoči za financiranja regresa za letni dopust ali o naknadni ugotovitvi neizpolnjevanja pogojev za pridobitev pomoči za financiranje regresa za letni dopust (prvi in drugi odstavek 30. člena ZIUPGT).

3. Ali pomoč za financiranje regresa za letni dopust predstavlja državno pomoč?

Sredstva za financiranje pomoči se zagotavljajo v proračunu RS oziroma iz sredstev, pridobljenih iz proračuna EU. Višina pomoči v upravičenem obdobju ne sme presegati najvišje pomoči skladno s točko 3.1 Začasnega okvira in se lahko začne izvajati po njegovi odobritvi s strani Evropske komisije.

I. Povračilo nadomestila plače za skrajšani polni delovni čas

4. V katerem primeru mora delodajalec vrniti prejeta povračila nadomestila plače za skrajšani polni delovni čas?

ZIUPGT v IV. delu ureja tudi začasni ukrep povračila nadomestila plače za skrajšani polni delovni čas, ki je namenjen ohranitvi delovnih mest zaradi posledic epidemije in preprečitvi odpuščanja delavcev iz poslovnih razlogov tistih delavcev, ki imajo sklenjeno pogodbo o zaposlitvi za polni delovni čas. Gre za spremembo ukrepa financiranja skrajšanega delovnega časa, ki je bil uveden z Zakonom o interventnih ukrepih za omilitev in odpravo posledic epidemije COVID-19 – ZIUOOPE. Delodajalec uveljavi pravico do delnega povračila nadomestil plače z vlogo, ki jo vloži pri Zavodu RS za zaposlovanje.

Osmi odstavek 21. člena ZIUPGT določa, da mora delodajalec, ki je prejel delno povračilo nadomestila plače na podlagi ZIUPGT, v primeru, da je od 1. januarja 2021 dalje prišlo do izplačil dobička, nakupov lastnih delnic ali lastnih poslovnih deležev, izplačil nagrad poslovodstvu oziroma dela plač za poslovno uspešnost poslovodstvu, izplačanih v letu 2021 oziroma za leto 2021, o tem seznaniti FURS najpozneje v dveh mesecih po izplačilu. Prejeta sredstva mora vrniti v 30 dneh od vročitve odločbe, skupaj z zakonsko določenimi zamudnimi obrestmi, ki tečejo od dneva prejema povračila nadomestila plače do dneva vračila.

Če obveznost iz naslova vračila prejete pomoči v obliki delnega povračila nadomestila plače ne bo plačana v predpisanem roku, bo prisilno izterjana. Izvršbo opravi FURS po določbah zakona, ki ureja davčni postopek.

Izjava, s katero bo delodajalec seznanil FURS o vračilu prejete pomoči, bo na voljo na eDavkih, o čemer bodo zavezanci obveščeni preko portala eDavki.

ZIUPGT v 47. členu določa globo (v razponu od 450 do 50.000 eurov), s katero se kaznuje delodajalca in njegovo odgovorno osebo, ki je prejel delno povračilo nadomestila plače in v roku dveh mesecev po izplačilu ni seznanil FURS o izplačilih po osmem odstavku 21. člena ZIUPGT.

Nazaj

s