Za blago, ki prispe iz tretjih držav (držav, ki niso članice EU), morajo biti ob uvozu opravljene carinske formalnosti.
Carinskih formalnosti ni treba opraviti za pošiljke, ki v Slovenijo prispejo iz drugih držav članic EU, razen če gre za blago, ki v EU še ni bilo sproščeno v prost promet ali je poslano z ozemelj, ki so izvzeta s carinskega območja EU ali davčnih območij posameznih držav članic.
Iz spodnje preglednice so razvidne oprostitve carinskih dajatev v skladu z določbami Uredbe Sveta št. 1186/2009 o sistemu oprostitev carin v Skupnosti (v nadaljevanju: uredba o oprostitvah) in oprostitve DDV v skladu z določbami Zakona o davku na dodano vrednost (v nadaljevanju: ZDDV-1) ter postopek z njimi glede na vrednost blaga v pošiljki:
Poštna pošiljka | Pravna podlaga | Dajatve | Postopek | Opomba |
Priložnostne pošiljke z brezplačnim blagom, namenjenim izključno osebni uporabi, ki jih ena fizična oseba pošilja drugi fizični osebi, do vrednosti 45 EUR (darila) | člen 51/1/7 ZDDV-1 ter 25. in 26. člen uredbe o oprostitvah | oprostitev carine in DDV za pošiljke v vrednosti do 45 EUR | Priložnostne pošiljke z brezplačnim blagom, namenjenim izključno osebni uporabi, ki jih ena fizična oseba pošilja drugi fizični osebi, do vrednosti 45 EUR (darila) | člen 51/1/7 ZDDV-1 ter 25. in 26. člen uredbe o oprostitvah |
elektronska deklaracija v | V skladu s 27. členom uredbe o oprostitvah se omejitev upošteva pri količini tobačnih in alkoholnih izdelkov ter parfuma in toaletne vode. | elektronska deklaracija v | ||
Blago zanemarljive vrednosti do 150 EUR, odpremljeno neposredno iz tretje države prejemniku | 23. člen uredbe o oprostitvah | ― | oprostitev carine | Blago zanemarljive vrednosti do 150 EUR, odpremljeno neposredno iz tretje države prejemniku |
― | obračun DDV | elektronska deklaracija | V skladu s 24. členom uredbe o oprostitvah oprostitev ne velja za alkoholne izdelke, parfum in toaletno vodo ter tobak in tobačne izdelke. | ― |
Pošiljke z vrednostjo nad 150 EUR | ni oprostitve | plačilo carine in DDV | elektronska deklaracija |
Prenos pošiljke, ki so bile predmet spletnega nakupa, opravijo nacionalni poštni operaterji ali hitri prevozniki (v nadaljevanju »prenosniki«). V kolikor je prenosnik pošiljke nacionalni poštni operater, se za prenos pošiljk uporabljajo pravila Svetovne Poštne zveze. Poslovanje prenosnikov pošiljk je opredeljeno v njihovih splošnih pogojih poslovanja.
Prenosniki pošiljk so skladno s carinsko zakonodajo odgovorni za predložitev pošiljk carinskemu organu.
1.1 Opis postopka
O prispetju pošiljke je naslovnik obveščen s strani prenosnika.
Uvozne carinske formalnosti se opravi z vložitvijo elektronske carinske deklaracije, s predpisanim naborom podatkov. Običajno vloži tako deklaracijo v imenu naslovnika prenosnik pošiljke v skladu s svojimi splošnimi pogoji poslovanja ter dogovorom z naslovnikom.
Za vložitev elektronske carinske deklaracije, se je potrebno predhodno prijaviti v carinski informacijski sistem preko portala e-carina ter razpolagati z ustrezno programsko opremo. Lahko pa za prejemnika deklaracijo vloži njegov izbrani carinski zastopnik. V teh primerih prejemnik poleg dajatev predpisanih za uvoz blaga, poravna tudi stroške zastopnikovih storitev.
Prejemnik blaga mora za opravljanje carinskih formalnosti zagotoviti vse dokumente in podatke, potrebne za carinjenje blaga.
Pošiljke, ki jih naslovnik ne prevzame, se vrnejo pošiljatelju, uvozna carinska deklaracija pa se razveljavi.
Carinske formalnosti s poštnimi pošiljkami, katerih vrednost ne presega 150 EUR, se opravijo v skladu z navodilom, ki ureja postopanje s poštnimi pošiljkami v vrednosti do 150 EUR in navodilom, ki ureja postopanje s pošiljkami hitre pošte. Obe navodili sta objavljeni na spletni strani FURS.
2.0 UVOZNE DAJATVE
Uvozne dajatve so carine in druge dajatve, ki se plačajo ob uvozu blaga (npr. protidampinške ali izravnalne dajatve). Carina se obračuna po predpisani stopnji od carinske vrednosti blaga, ki se običajno ugotavlja iz računa o nakupu, lahko pa tudi na osnovi vrednosti enakega ali podobnega blaga, uvoženega na carinsko območje EU, in po ostalih predpisanih metodah vrednotenja uvoznega blaga. Uvozne dajatve je treba plačati tudi za rabljeno blago in brezplačne pošiljke.
Pri carinjenju blaga se uporabijo stopnje, predpisane v carinski tarifi. Za blago v pošiljki nekomercialne narave, katerega vrednost ne presega 700 evrov, se pod določenimi pogoji lahko uporabi pavšalna carinska stopnja v višini 2,5 %. Za blago, za katero velja carinska stopnja "prosto", za blago, ki je oproščeno plačila uvoznih dajatev, za tobačne izdelke, ali če prejemnik zahteva, da se uporabi stopnja, predpisana v carinski tarifi, se pavšalna carinska stopnja ne more uporabiti. Carinska stopnja in ostali morebitni ukrepi v zvezi z uvozom in izvozom blaga se lahko ugotovijo s pomočjo brskalnika TARIC na naši spletni strani.
Poštne pristojbine oz. stroški prenosa do namembnega kraja se v celoti vštejejo v carinsko vrednost blaga. Izjema je le blago v pošiljkah nekomercialne narave, pri katerih se ne vštejejo v carinsko vrednost blaga.
2.1 Oprostitev uvoznih dajatev
Pri presoji, ali je blago v pošiljki upravičeno do oprostitve, se upošteva samo vrednost blaga (brez poštnine). V skladu z določbami uredbe o oprostitvah so plačila uvoznih dajatev oproščene:
Pošiljka se šteje za pošiljko nekomercialne narave, če ustreza naslednjim pogojem:
Pod navedenimi pogoji je plačila uvoznih dajatev oproščeno blago, katerega skupna vrednost v pošiljki ne presega vrednosti 45 evrov. Pri tem je potrebno upoštevati količinske omejitve:
a) Tobačni izdelki:
b) Alkohol in alkoholne pijače:
c) 50 gramov parfuma ali 0,25 litra toaletne vode.
Kadar je v pošiljki več predmetov, katerih skupna vrednost presega 45 evrov, se oprostitev odobri za tiste predmete, ki bi bili oproščeni, če bi bili uvoženi ločeno.
2.2 Davek na dodano vrednost (DDV)
DDV pri uvozu se obračuna od davčne osnove, ki jo sestavljata po carinskih predpisih ugotovljena carinska vrednost blaga ter znesek carine in drugih dajatev, ki se plačajo ob uvozu. DDV se glede na vrsto blaga obračuna po splošni stopnji 22 % oziroma znižani stopnji 9,5 % (npr. živila) ali 5 % (npr. knjige). Blago, za katero velja znižana stopnja DDV, podrobneje določa Pravilnik o izvajanju ZDDV-1. DDV za pošiljke, katerih uvoz je posledica spletnega nakupa in njihova vrednost ne presega 150 EUR, se lahko obračuna z uporabo posebne ureditve. V kolikor je kupec blago kupil pri prodajalcu, ki je vključen v posebno ureditev za obračun uvoznega DDV, in je tako uvozni DDV plačal že ob nakupu, je taka pošiljka ob samem uvozu blaga plačila DDV oproščena.
2.3 Oprostitev DDV
Pri presoji, ali je blago v pošiljki upravičeno do oprostitve DDV, se upošteva samo vrednost blaga (brez poštnine). V skladu z določbami 51. člena ZDDV-1, so plačila DDV oproščene:
a) tobačni izdelki:
— 50 cigaret, ali
— 25 cigarilosov (cigar z največjo težo 3 gramov po kosu), ali
— 10 cigar, ali
— 50 gramov tobaka za kajenje, ali
— sorazmerna količina različnih navedenih tobačnih izdelkov;
b) alkohol in alkoholne pijače:
— destilirane pijače in žgane pijače z alkoholno stopnjo nad 22 vol. %: 1 liter, ali
— destilirane pijače, žgane pijače in aperitivi z vinsko ali alkoholno osnovo, z vsebnostjo alkohola do največ 22 vol. %: 1 liter, ali
— peneča vina, desertna vina: 1 liter, ali
— mirna vina: 2 litra;
c) 50 gramov parfuma ali 0,25 litra toaletne vode;
d) 500 gramov kave ali 200 gramov ekstrakta ali esence kave;
e) 100 gramov čaja ali 40 gramov ekstrakta ali esence čaja.
Če so količine navedenih izdelkov v pošiljki presežene, se DDV obračuna od vrednosti celotne pošiljke.
2.4 Trošarine
Ob uvozu izdelkov, ki so zavezani plačilu trošarine, kot npr. alkohol in alkoholne pijače, tobak in tobačni izdelki, se poleg uvoznih dajatev in DDV obračuna tudi trošarina.
Oprostitev plačila trošarine velja samo za omejene količine trošarinskih izdelkov v pošiljkah nekomercialne narave. V pošiljki nekomercialne narave se lahko uvozijo brez plačila trošarine naslednji izdelki:
a) tobačni izdelki:
b) alkohol in alkoholne pijače:
Če so količine navedenih izdelkov v pošiljki presežene, se trošarina obračuna od njihove celotne količine.
3.0 IZVOZ POŠILJK, KATERIH VREDNOST NE PRESEGA 1000 EUR
3.1 IZVOZ PREKO POŠTE
Pisemske pošiljke so prijavljene za izvoz ali ponovni izvoz s svojim izstopom s carinskega območja Unije. Posebne carinske formalnosti niso potrebne.
Blago v poštni pošiljki, ki ne presega 1 000 EUR in ni zavezano izvoznim dajatvam je prijavljeno za izvoz z izstopom s carinskega območja Unije.
Poštne pošiljke, ki se iz Slovenije pošiljajo v tretje države (države nečlanice EU), se lahko oddajo pri vseh poslovnih enotah Pošte Slovenije, d. o. o.
Za te pošiljke mora pošiljatelj ob oddaji pošiljke na pošti izpolniti poštno carinsko deklaracijo CN22 (pisma) oziroma CN23 (paketi) oz. prijavo pošiljke opraviti preko posebne spletne aplikacije Pošte Slovenije (aplikacija poštni manifest - APM). Za hitro opravljanje carinskih formalnosti je pomembno, da so navedbe na poštni carinski deklaraciji popolne in pravilne.
S strani pošte potrjena deklaracija CN23 se za namene DDV šteje za dokazilo o izvozu blaga.
Več informacij lahko dobite na naslovu:
Finančni urad Ljubljana | ||
Oddelek za carinjenje Ljubljana | ||
Cesta v mestni log 81, 1000 Ljubljana | ||
T: 01 476 75 00 | ||
E: lj.oc-lj.fu@gov.si | ||
3.2 IZVOZ PREKO PONUDNIKOV STORITEV HITRE POŠTE
Blago v hitri pošiljki, katerega vrednost ne presega 1 000 EUR in ni zavezano izvoznim dajatvam, se šteje za prijavljeno za izvoz tako, da se predloži carinskemu uradu izstopa, pod pogojem, da so podatki v prevozni listini in/ali računu na voljo carinskim organom in so jih
carinski organi sprejeli.
O podrobnostih postopka se pošiljatelj dogovori s prenosnikom pošiljke.
4.0 POVRAČILO ALI ODPUST ZNESKA DAJATEV
Blago, ki ga je naslovnik prevzel, se lahko vrne in se zanj v zakonsko predpisanih primerih zahteva povračilo oziroma odpust dajatev.
Kadar je bilo blago, katerega uvoz je bil posledica spletnega nakupa, sproščeno v prost promet in vrnjeno, se carinska deklaracija izreče za neveljavno in plačane dajatve povrnejo na podlagi utemeljenega zahtevka deklaranta (prejemnika), če sta izpolnjena naslednja pogoja:
- zahtevek se vloži v 90 dneh od datuma sprejema deklaracije za sprostitev v prost promet;
- blago se izvozi z namenom vrnitve na naslov prvotnega dobavitelja ali na drug naslov, ki ga je dobavitelj navedel.
Če prejemnik blago, poslano po pošti, vrne zato, ker je bilo v trenutku sprejema poškodovano ali ni ustrezalo določbam pogodbe, na podlagi katere je bilo uvoženo, lahko v roku 12 mesecev od dneva prepustitve blaga (t. i. uvoz) zahteva povračilo ali odpust zneska dajatev. Povračilo ali odpust zneska dajatev se odobri pod pogojem, da blago ni bilo uporabljeno in se bo izvozilo s carinskega območja EU.
Zahtevku za povračilo ali dopust dajatev morajo biti priložena dokazila, potrebna za odločitev o zahtevku. Zahtevek se vloži na predpisanem obrazcu v dveh izvodih.
Pritožbo v zvezi z obračunanimi carinskimi dajatvami lahko naslovnik naslovi na pošto, na e-naslov: reklamacije.CP@posta.si ali pa neposredno na Finančni urad Ljubljana, Šmartinska 152a, Ljubljana.
Zahtevek za povračilo ali odpust dajatev se pošlje na naslov:
Finančni urad Ljubljana | ||
Sektor za carine | ||
Šmartinska 152 a, 1524 Ljubljana | ||
T: 01 297 20 00 | ||
E: lj.fu@gov.si | ||
Več informacij lahko dobite na naslovu:
Finančni urad Ljubljana | ||
Oddelek za carinjenje Letališča Brnik | ||
Zgornji Brnik 130D, 4210 Brnik | ||
Oddelek za carinjenje Ljubljana | ||
Letališka 16, Ljubljana | ||
T: 04 280 96 00 | ||
E: lj.letališče-brnik.fu@gov.si | ||
T: 01 585 11 00 | ||
E: lj.terminal.fu@gov.si | ||
5.0 NA KAJ MORAMO BITI POZORNI PRI NAKUPOVANJU PREKO SPLETA
Pri nakupu preko spleta bo morda potrebno plačati tudi carino, odvisno od države iz katere blago kupujete. Čeprav je nakup opravljen na evropski spletni strani, se lahko zgodi, da bo blago odpremljeno iz tretje države. V takem primeru bo potrebno za blago opraviti uvozne carinske formalnosti in plačati uvozne dajatve. Več informacij je na voljo na spletni strani Buying goods online.
Pri nakupu tobačnih izdelkov in alkoholnih pijače na spletu, je potrebno plačati trošarino. Več informacij o takem blagu je na voljo na spletni strani Buying goods online.
Carinski postopek je praviloma opravljen hitreje, če so na voljo potrebni podatki in dokumenti. Kupcem zato svetujemo nakupovanje pri preverjenih ponudnikih, preko katerih naj zagotovijo, da se v pošiljki nahajajo ustrezni dokumenti in podatki potrebni za carinjenje blaga (npr. račun ali drugo primerno dokazilo o vrednosti nakupa, kot npr. izpis dražbe).
Cariniki se v poštnih pošiljkah pogosto srečujejo tudi z blagom, katerega uvoz je prepovedan ali omejen. Pogosto obravnavajo ponaredke različnega blaga, zato pri nakupih preko spleta svetujemo previdnost. Tako blago se lahko zadrži, pozneje pa tudi odvzame in uniči. Če gre pošiljka v uničenje, naročnik blaga ostane brez blaga. Bistveno nižja cena izdelka na spletu kot v običajnih trgovinah je lahko tudi znak, da z blagom ni vse v redu.
Več informacij v zvezi s pravicami potrošnikov je dostopno na spletni strani Your Europe/Citizens portal.